Náhradní banner

Vánočně - nostalgická cesta vlakem (do Hamburgu a zpět) a nejen to

29.12.2016;

Neobjevuji nic nového, každý to ví: Vánoce jsou nejen obecně významnými svátky, ale jsou hlavně svátky rodinnými. Během nich sílu rodiny vnímáme, podobně jako třeba při nemoci, narození, svatbě. Při důležitých věcech. Doposud jsme je (Vánoce) vždy trávili ve svém domově (v Orlové) a bylo to tak téměř půl století. Letošní rok přinesl změnu: Vánoce 2016 jsme netradičně strávili v Německu. Naše dcera má tam dva domy, jeden přímo v Hamburgu (ten teď pronajímá) a druhý v obci Holm Seppensen, která je od centra Hamburgu vzdálena cca 45 km (3/4 hodiny autem nebo vlakem) a kde bydlí s manželem a dvěma dětmi. Domy nezdědili, koupili si je.

NA SEVER SEVEROZÁPADNÍ LINKOU

Dříve narozeni a milovníci amerického režiséra Alfreda Hitchcocka si na ten film snad vzpomenou. Jeho zkrácenou (short) verzi, týkající se "toho, co se stalo ve vlaku" příležitostně přikládám. Podobnou situaci jsme sice nezažili, ale trochu napínavá naše cesta byla také.

Jeli jsme (do Hamburgu) ne autem, ale vlakem, cesta trvá celý den. V Praze se přestupuje, přímý spoj není, letadlem je to mnohem dražší (a nikoliv odněkud blízko Orlové). Naposled jsem jel RegioJetem někdy minulý rok, teď jsem byl zvědavý na České dráhy (ČD), neboť tento dopravce, při výběru, jak se tam dostat, "zvítězil".

NĚCO O VLACÍCH

Obecně se ví, že vlaky nesou jména významných osobností, regionů, řek, hor nebo hradů. Pojmenování vlaků má v Česku tradici od meziválečného období. V roce 1936 byl zaveden velmi rychlý vlak Slovenská strela. Další názvy vlaků přibyly po světové válce, například vlak Ostravan. V 50. a 60. letech vyrazily na tratě především mezistátní expresy, jejichž jména se stala během desetiletí provozu skutečnými symboly cestování do vybraných míst. Byly to například vlaky Vindobona, Hungaria, Meridian, Balt-Orient nebo Pannonia Express.

ČD nabízejí komerční pojmenování pro vybrané vlaky již řadu let. Díky tomu získá zadavatel širokou publicitu svého jména nebo pojmenování produktu na stanicích a ve vlacích, včetně jízdních řádů a jejich vyhledávačů na internetu. Cena je pak stanovena na základě konkrétního případu, například podle typu vlaku, tratě a dalších faktorů. Protože roční pronájem jména vlaku se pohybuje v řádu "pouhých" stovek tisíc korun, naše město by se tak mohlo pro příští roky mnohem lépe zviditelnit, než prostřednictvím několika sekund v klipu MISS. Jméno vlaku by určila rada, já navrhuji Expres do NEBE . Platilo by SMO.

přehled druhů vlaků
doma
v cizině
Seznam českých železničních dopravců najdete zde

JEDEME

Z Bohumína nás do Prahy zavezl Hutník (Ex 544, odjezd 5:58). Nic mimořádného, nic špatného, klasika. Wifi s přípojkou 230 V. Bez zpoždění. Internet fungoval nepřetržitě (aspoň jsem opak nezjistil).
Pokračovaní směrem na Berlín obstaral Robert Schumann (EC 174, odjezd 10:28). Ze začátku se zdálo, že cesta bude pokračovat podobně, tedy bez "dárků", bez zpoždění, s Wifi připojením na internet. Bohužel, bylo to jinak.

Zlomovým se ukázal - co se týče internetu - pohraniční přechodový bod [CZ/D]: Schöna. Od stanice Bad Schandau přestal internet fungovat, ačkoliv na displeji (mobilů a tabletu) wifi Českých dráh BYLO (CDWiFi) vidět. Vedle sedící cizinci (mluvili jiným jazykem) přitom do mobilů a notebooků vesele klepali a ťukali. Zkoumal jsem, proč tomu tak je, ale moc chytrý z toho nejsem. Našel jsem akorát takovýto odkaz. Oficiální informace ČD nic v tomto směru nevysvětlují. Takže po několika zbytečných pokusech přijít záhadě na kloub, jsem se smířil s tím, že dalších 5 hodin bude bez internetu.

TECHNICKÁ VSUVKA

S touto "reportáží" to sice nemá souvislost, ale vzhledem ke zhoubným následkům, které se staly, uvedu výstrahu na jednu nepříjemnou zkušenost, týkající se nastavení (v chytrém mobilu) funkce TalkBack (pro android).

Tuto šílenost (z mého pohledu samozřejmě) jsem zapnul omylem. Je to tak, že v "Nastavení" se objeví VYPNOUT (nikoliv ZAPNOUT), takže automaticky jsem na to klepl a bylo vystaráno. Od teď telefon každé klepnutí pojmenovával (anglicky) a k tomu neustále hlásil čas. Jak lze v takovém režimu telefon používat je pro mne tajemstvím, ale po rozuzlení pátrat nebudu.
V domnění, ovšem mylném, že funkce se zruší, jsem mobil vypnul. Stalo se ale jenom to, že jsem telefon NEMOHL zapnout, neboť telefon pořád jenom mluvil a mluvil a nešlo zadat PIN. Ve stavu zoufalství jsem si na tabletu vygoogloval, jak lze tuto lahůdku zrušit, ale postup, jak to udělat při vypnutém přístroji, jsem nenašel. Následně jsem překonal zuřivost a snahu prohodit mobil oknem jsem vzdal. Po mnoha pokusech jsem mobil konečně náhodně zapnul (desítky krátkých a dlouhých klepání) a pak jsem se (ale pořad doprovázen hlasem nenáviděné TalkBackové ženy) dostal konečně do oné potřebné sekce "Nastavení", kde jsem funkci, zase - abych ji vypnul - zapnul. Úleva, že bez mobilu nebudu, byla značná. Varuji každopádně před touto vymožeností. Neplatí to samozřejmě pro zdatnější osoby.

ZPĚT DO VLAKU

V určité chvíli nám zabyla zima (přestalo fungovat topení). Po nějaké době se našlo řešení: přišla německá průvodčí a informovala cestující, že si mohou přesednout. Této velkoryse možností jsme nevyužili, moje fellow traveller si na sebe dala kabát, já jsem si zpět oblékl mikinu. Venku naštěstí bylo nad nulou. Připomněly se nám časy, kdy stejně studené vagóny byly v době, kdy existovaly jenom obyčejné osobní vlaky. Der Schaffner hat die Fahrkarte gelocht (průvodčí štípl jízdenku) a bylo to. Dnes (při zakoupení přes internet) elektronicky cestovní doklad tvoří několik listů velikosti A4 (podle toho, kolik vlaků použijete) a vytisknete si ho doma. K tomu musíte při kontrole ve vlaku předložit doklad totožnosti, jestli eTiket je váš. Elektronika versus papír.

Hauptbanhof Hamburg


HAMBURG

V Hamburku jsme byli již hodně krát (ale většinou autem). A jako pokaždé, tak i teď jsme se prošli městem. Srovnání Hamburgu s Orlovou (a její vánoční výzdobou) nemá význam, tamější sváteční náladu lze přiblížit několik mých záběrů.





Oficiální vánoční foto

LABSKÁ FILHARMONIE

Hlavním "tahákem" současných dní je zajít do Speicherstadu a navštívit Labskou Filharmonii, hit závěru letošního roku. Kvůli orientaci, o co jde, doporučuji shlédnout toto video.

Osobní zážitek - být v této impozantní budově - je samozřejmě nesrovnatelný se zprostředkovaným. V osmipatrové spodní části budovy jsou ve 2. až 6. patře parkingy, vstupy do koncertních prostor - ty jsou ve vrchní části - jsou zatím nepovolené, slavnostní otevření je plánované na 11.ledna 2017. Pro zvědavé je určen "ochoz" v úrovni 8.patra, který vede kolem celé budovy a lze z něho shlížet na město a přístav (Labe). Genius loci je zde mimořádný. Pravděpodobně půjde v budoucnu o nejnavštěvovanější objekt v Hamburku, o koncertním programu nemluvě.



ŠTĚDRÝ DEN

Byl klidnější než doma, odpadl shon mít všechno perfektně připravené. Tradiční Štědrovečerní večeře dopadla dobře, starší vnuk zpíval koledy, cukroví chutnalo (nějaké jsme z Czechie přivezli). Weihnachtsman (Santa Claus, Ježíšek) přišel a nadělil pod (živý) stromeček dárky, všichni se radovali.

ZPÁTKY NA JIH

Nazpátek nás do Prahy zavezla Porta Bohemica (EC 379, odjezd 8:51). Do Bad Schandau to bylo opět stejné (s wifi bez internetového připojení), navíc ale palubní rozhlas otravoval (německy a anglicky) nesrozumitelným chroptěním (spíše chrchláním). Po překročení hranic se internet objevil a rozhlas zněl normálně (navíc i česky). Zpoždění nebylo, stačili jsme přesednout do Pendolina. V něm jsme byli obdarováni vodou Toma a novinami. Vzali jsme Lidovky (MF Dnes odebíráme papírově i elekronicky, ale babišovci nejsme). Internet fungoval a vlak dojel do Bohumína načas (18:48).

Jakékoliv incidenty (i Merkelová) nás v Německu minuly.

Na Silvestra budeme doma, přijeli (tradičně) k nám Třeboňáci (syn+4)a přivezli rachejtle
článek byl přečten 411× názory na článek zatím nejsou
TOPlist Zpět - Orloviny - Seznam rubrik